טריות מול וותק

תשכחו לרגע מכל מה ששמעתם על SEO. נסו לדמיין את הרשת כערימה גדולה של אתרים, דפים ולינקים, שלכולם מוצמד תאריך. ותזכרו את כלל האצבע הפשוט, השטחי, המכליל, והמעצבן בנכונותו הזה: החדש מעניין יותר, הישן אמין יותר.

שננו לעצמכם שני מושגים:

  • טריות (Freshness).
  • וותק (Age).

ענביםטריות. תמונה: stock.xchange

הטריות של פריט אינפורמציה היא לא תנאי-מספיק, אבל היא לעיתים קרובות תנאי-הכרחי לכך שהוא יהיה מעניין. גם הדיווח העיתונאי, במידה רבה מבוסס על עקרון הראשוניות: אם לא קראת את זה במקום אחר יש לך סיבה טובה לקרוא את זה אצלנו.

כלי תקשורת טוב הוא כזה שמסוגל לספק על בסיס קבוע מידע טרי, רענן, וכמובן – גם מדוייק, קוהרנטי, אובייקטיבי ובלעדי (תחשבו על הדמיון בין עקרון הבלעדיות לבין החשיבות של מקוריות התוכן עבור Google). אתר טוב? בדיוק אותו הדבר.

חבית ייןוותק. תמונה: stock.xchange

הוותק של פריט אינפורמציה הוא אמנם לא ערובה לאמינותו, אבל הוא בהחלט בהחלט מעלה את הסיכוי שהוא יהיה אמין. ככל שמקור המידע וותיק יותר, אנחנו – וגם גוגל – נייחס לו יותר אמינות. כמו שנסמוך יותר על ידיעה שמצאנו באתר של ה-Washington Post היוצא לאור מזה 132 שנה, מאשר על ידיעה שאומרת ההפך אבל מופיעה באתר חדשות בן יומיים.

הטריות והוותק הם לא הפרמטרים היחידים שמשמשים באלגוריתם של גוגל, אבל יש להם השפעה גדולה מאד על החשיבות שגוגל מעניק לאתרים, דפים ולינקים. לדוגמא, הכוח שמעניק לינק חדש הוא גדול יותר בפעם הראשונה שגוגל מזהה אותו, ואז הולך ויורד ככל שהלינק פחות טרי; עם הזמן, הוותק שהלינק צובר מקנה לו יותר חשיבות וכוח.

באותו אופן, דף חדש באתר מבוסס יתחיל את דרכו במיקום גבוה ב-SERPs, ואז יאבד במהירות גובה; עם הזמן, יעניק לו הוותק יותר אמינות, והוא יתחיל לטפס חזרה בדפי התוצאות.

טריות מול וותקעל הדינמיקה הזו אפשר כמובן להשפיע. כאשר דף חדש "תופס", מקבל גל ראשון של לינקים ואז אספקה קבועה של לינקים טריים, ייתכן שהוא לעולם לא ירד בדירוג. גם CTR גבוה בדפי התוצאות יכול לעזור לו (עד גבול מסויים) לשמור על המקום שלו ואף לשפר אותו.

ברמת האתר השלם, עדכון תכוף בתכנים חדשים מאפשר לדף הבית ליהנות מאפקט הטריות, כי לא רק דפים חדשים אלא גם דפים שהתעדכנו לאחרונה נחשבים "טריים". יותר מזה: גם דפים וותיקים באתר ייהנו מהעדכון, כי האתר כולו יהיה טרי יותר בעיני גוגל. לאורך זמן, הוותק של האתר יקנה לו יותר כוח וכל פיסת תוכן טרייה תופיע במיקומים גבוהים יותר ותשמור עליהם יותר בקלות.

כמובן, לא צריך להגזים עם שום דבר – שינויים תכופים מדי באלמנטים שונים בדף (כמו ב-Title tag) עלולים לגרום ל"הרמת דגל" ולפגוע בדירוג. אבל אתר שמתפתח בצורה מאוזנת, עם אספקה קבועה של תוכן טרי ועם ותק שהולך ונבנה, ייהנה גם מאמון וגם מ"פרגון" לדפים חדשים. דפי תוכן טובים, שימשיכו לקבל לינקים טבעיים מאתרים אחרים לאורך זמן, ימשיכו להופיע במיקומים גבוהים בתוצאות ולעלות – לאט אבל בטוח – מעלה מעלה.

6 תגובות בנושא “טריות מול וותק

  1. רני

    אם ככה, בנחגה שאני רוצה לבנות אתר מחדש ולעזוב את האתר הישן שלי שהכיל כתובות מאונדקסות היטב בגוגל, כל שינוי בכתובות (למשל בנייה ב-WP) יהפוך את מיקומי האתר על הראש.
    עדיף להישאר ישן ומוגבל טכנית?

  2. shooky מאת

    לאו דווקא. אפשר להשאיר את האתר הישן במקומו, להעלות את האתר החדש על אותו Domain, ולהשתמש בלינקים מהדפים המבוססים של האתר הישן כדי לחזק את הדפים החדשים. אם האתר הקיים פותח בטכנולוגיה מיושנת, אז האתר החדש יתפקד טוב יותר מכל הבחינות – גם בגוגל – אבל הוא גם ייהנה מהוותק של הדומיין ומלינקים מדפים וותיקים.

  3. רני

    כן, אבל חלק מהעניין הוא עזיבה של שרת וספק וטכנולוגיה ישנה.
    אני לא בטוח שיהיה ניתן לעבוד עם שניהם במקביל.
    יכול להיות ששוה לנסות להוריד את כל האתר ולהעלות אותו כסטטי לאתר החדש.

  4. shooky מאת

    רני (קצר באיחור…) – תמיד יש בעיות ותמיד יש פתרונות. השורה התחתונה היא שכשאתה מוריד דף אתה מאבד את הערך שהוא צבר. זה כמו לפטר עובד וותיק שצבר ניסיון וידע – אתה יכול לשכנע את עצמך שתוכל לזרוק את העובד ולשמור את הידע, אבל זו שטות.

  5. פינגבאק: המלצה: בלוג אסטרטגיות קידום ותוכן

  6. פינגבאק: ‏ מה מקדם אתרים באמת, חלק א’ | אסטרטגיות קידום ותוכן

השאר תגובה