מהו, באמת, SEO

כן, האמת היא שקצת נמאס לי שאנשים מדברים בידענות מעושה על תחום שהקדשתי שנים מחיי כדי ללמוד אותו. פעם אחת ולתמיד – מהו SEO ומה איננו ומדוע מה שראינו בתחום הזה הוא רק ההתחלה.

אני כותב את הפוסט הזה אחרי שקראתי את הפוסט "שבע מגמות חדשניות בתוכן אינטרנטי", שפורסם ב"חורים ברשת" של גל מור. גל הוא חבר ואת שלומית הברון הכותבת (בשם חברת Netwise) אני מכיר מרשימות (ומערבי קריוקי. עזבו סיפור ארוך), אז הכל בחברווות. בכל אופן, אני חושב שכנות תהיה הפעם במקום – גם כשמדובר בחברים, לא מזיק להעיר להם כשהם מדברים שטויות מרגיזות.

על מה יצא קצפי? על סעיף 7 בפוסט:

7. מי צריך SEO?!
אחרון אחרון חביב הוא ה-SEO, וכאן כן אחטא בחיזוי וניבוי בהסתמך על מגמות שנשמעות ברשת לאחרונה הטוענות שה-SEO כמקצוע עומד לאבד מחשיבותו. כמובן שכולנו עדין נרצה שהאתרים שלנו יעלו ראשונים בתוצאות החיפוש אבל מנועי החיפוש עצמם יהפכו לחכמים יותר ויתבססו על תוכן ושימושיות ופחות על טריקים ושיטות לקידום אתרים. בנוסף – אנשים יחפשו יותר ויותר תוכן שיש עליו המלצות ויקבלו קישורים מחברים שלהם בטוויטר ובפייסבוק ופחות באמצעות חיפוש במנועי החיפוש.

עכשיו, רק כדי להכניס דברים לקונטקסט ולמקד את הדיון – אני היום במצב של "רשימת המתנה". הביקוש לשירותי SEO עולה על ההיצע ואני עצמי מתחיל לחשוב ברצינות לגבות תעריפים גבוהים יותר. במילים אחרות: אני לא מרגיש שהפוסט של שלומית מאיים על הפרנסה שלי, גודע את מטה לחמי, מסכן את מצבי החומרי – והוא אפילו לא פוגע לי באגו (האזור הכי ארוגני ורגיש אצל רוב מקדמי האתרים, אגב). הוא סתם מעצבן.

לא נותנים לעובדות להפריע

הדברים שכתבה שלומית הם מרגיזים בעיניי, לא בגלל מגמתם אלא בגלל חוסר הרצינות בו נכתבו – דבר שבדרך-כלל לא מאפיין את שלומית, אבל תמיד יש פעם ראשונה.

ראשית, אלו דברים שמעידים על הבנה לקויה של המונח SEO. לעשות לכל תחום קידום האתרים רדוקציה ל"טריקים ושיטות", זה כמעט מעליב, אבל מעבר לכך – זה אומר ששלומית לא מבינה מהי עבודת SEO.

שנית, הטענה הבסיסית של שלומית לא נכונה – כל גוף רציני שעוסק בשיווק באינטרנט, בארץ ובעולם, מקדיש זמן גם למחקר של מדיה חברתית ולשימוש בה. מצד שני, אף אחד שהיה שותף אי פעם לקמפיין רציני של שיווק באינטרנט – כקמפיינר או כלקוח – לא באמת חושב שעבודת שיווק במדיה חברתית מייתרת את כל הפרקטיקות הבוגרות, הבשלות והמוכחות: יחסי ציבור, פרסום מסורתי, באנרים, PPC, ובוודאי עבודת SEO אורגנית.

ושלישית – כל מי שעוקב אחרי תעשיית החיפוש מודע לכך שתוצאות חיפוש מותאמות אישית (Personalized Search Results), תוצאות חיפוש אוניברסליות (Universal Search Results) ותוצאות זמן-אמת, כולל מרשתות חברתיות (RealTime SR), הם גורמים שעתידים להשפיע מאד בשנים הבאות על האופן שבו תיראה התנועה באינטרנט. בכל אופן, מוקד הדיון (הרציני) צריך להיות לא האם ועד כמה יידרשו מומחי SEO בעתיד אלא כיצד יראה המקצוע הזה בעוד כמה שנים.

בין SEO לשיווק חברתי

נכון לעכשיו, כשני שלישים מהתנועה ברשת מגיעים מקליקים על קישורים בתוצאות אורגניות לחיפוש, בדרך-כלל בגוגל. זו מגמה שלא נחלשת עם השנים, אלא מתחזקת, כי אף אתר אינטרנט – כולל אלו שמפעילים רשתות חברתיות – לא מסוגל להשקיע בפיתוח של טכנולוגיות חיפוש כמו גוגל, מיקרוסופט או Yahoo!. לכן, כשאני מחפש כתבה שפורסמה ב-ynet אני אעשה את זה בגוגל, לא במנוע החיפוש המובנה של ynet. ולכן, היום וכנראה גם בעתיד הנראה לעין, גם התנועה למידע שנמצא ברשתות החברתיות צפויה להתבסס יותר ויותר על מנועי החיפוש.

פרקטיקות של שיווק במדיה חברתית (SMM/SMO), מוכרות לכל מי שעוסק ב-SEO ברצינות כבר לפחות חמש שנים. כבודן במקומן מונח, אבל לעת עתה ככלי שיווקי הן מציגות החזר השקעה (ROI) גבוה רק בנישות מאד ספציפיות (בעיקר כאלו שקשורות ל"אינטרס משותף", צרכני או אחר, שמקדמות פעילות וולונטרית, אידיאולוגיה פוליטית וכו'). הסיבה ל-Hype סביבן הוא סף הכניסה הנמוך למשווקים חדשים, שגורם לאינפלציה של מומחים. זו גם בדיוק הסיבה שענפי ה-SEO וה-PPC נשקלים היום בעשרות מיליארדים והשיווק במדיה חברתית ממש לא.

יש הרבה שימושים אחרים למדיה החברתית, כולל כאלו שקשורים למתן שירות טוב ולשימור לקוחות, לחיזוק מותג וכדומה. כשהמטרה היא לייצר תנועה ולתרגם אותה למכירות – וזו בדרך-כלל המטרה של עסקים ששוכרים שירותי שיווק באינטרנט – אז המדיה החברתית היא ערוץ, לא בלתי חשוב אבל בדרך-כלל לא הערוץ המרכזי, ובוודאי לא תחליף לכלים שבאמת עובדים.

מהו באמת SEO

לא נתעמק יותר מדי בהגדרות ההיסטוריות, רק נזכיר שפעם היה מקובל להבחין בין SEO (ר"ת של Search Engine Optimization) לבין SEM (ר"ת של Search Engine Marketing), כדי לחדד את השניות שכוללת השגת דירוגים טובים יותר בתוצאות האורגניות מול קנייה של אותם דירוגים, בעיקר במודל של PPC (עדיין הדרך הכי מהירה ויעילה למכור ברשת, אך לא ההתמחות שלי).

(אם אנחנו רוצים ממש לדקדק, אז קידום אתרים הוא לא באמת תרגום של SEO אלא של Website Promotion. כלומר, המטרה בקידום היא לא רק להגיע לתוצאות טובות יותר בגוגל אלא לעשות כל מה שיביא תנועת גולשים איכותית לאתר. אני מאמין לגמרי בזה שפעילות קידום שמתמקדת בגוגל בלבד היא שגיאה. אני גם מאמין שפעילות שמתמקדת באינטרנט בלבד היא לעיתים קרובות שגויה).

היסטורית, מטרת ה-SEO הייתה להתברג במיקומים גבוהים בתוצאות החיפוש עבור מילות חיפוש פופולריות, שמזה שנים אחראים לבדם על נתח גדל מסך התנועה באינטרנט. בשנות ה-90' מנועי החיפוש היו פרימיטיביים וה-SEO היה פרימיטיבי. בשנות ה-2000 האלגוריתמים הפכו מתוחכמים יותר ומלאכת ה-SEO קיבלה פנים אחרות.

גם בענף הזה יש אינפלציה של חובבנים, כי יסודות ה-SEO הם פשוטים מאד ליישום – בעיקר כשאתה נטול עכבות. לכן, גם היום ישנם אנשים שעבורם SEO הוא "טריקים ושיטות" כמו ששלומית אומרת, בעיקר הצפה של האתר בלינקים נכנסים. אבל עבודת SEO מקצועית נכון לשנת 2009 היא הרבה יותר מאשר איסוף לינקים ושימוש במניפולציות שמטרתן להטעות את גוגל.

ראשית, פרוייקט SEO מוצלח לא יכול להסתכם ביצירת תנועת גולשים, גדולה ככל שתהיה. לקוח שמשלם על שירותי SEO לא מעוניין בגרפים יפים – הוא רוצה לראות גידול במכירות. לכן, עבודת SEO טובה צריכה לייצר תנועה רלוונטית, של גולשים שבאמת מעוניינים במה שיש לאתר שלכם להציע. לשם כך יש צורך לא רק להבין מה גולשים מחפשים ואיפה הכי קל להתחרות כל תשומת הלב שלהם, אלא גם לנתח ביסודיות את תנועת הגולשים הקיימת וזו שאתם מצליחים ליצור, ולהבין מה הם אוהבים ומה לא, איפה האתר מצליח ואיפה הוא נכשל.

הקידום נמצא בפרטים הקטנים

כל פרוייקט SEO טוב צריך להתחיל במחקר מילים, שמטרתו לא רק לזהות ביטויי חיפוש פופולריים אלא גם להבין את השדה הסמנטי שמקיף אותם. זהו השלב הראשון בחקר השוק וזיהוי דפוסי ה"ביקוש" (והבנת הזנב הארוך, אזור הדמדומים שכולל המון תנועה והמון כוח קנייה). השלב הבא הוא, כמובן, מחקר של ההיצע – אילו מתחרים ישנם ומה הם מציעים. על בסיס המידע הזה, ובמקביל לתיקון האתר ברמת הקוד, האחסון, וכדומה, יש ליצור לאתר אסטרטגיית תוכן מתאימה – כי התוכן, בסופו של דבר, הוא מה שעושה את הקסם.

גם יצירת התוכן היא אתגר. בימינו, כתיבה למנועי חיפוש (SEO Copywriting) ואופטימיזציית דף (Page Optimization) הם לא לדעת לחזור על מילת מפתח 20 פעם באותו משפט. הם גם לא אומרים התעלמות מוחלטת מהגולש – שהיא ירייה ברגל בכל מצב. החוכמה היא ליצור תוכן שגם גוגל וגם הגולשים יאהבו, ובשביל זה צריך להנדס לאחור את שניהם ולנסות לנבא מה יעבוד. ולא מדובר על ניבוי בסגנון רואות קפה – מדובר על ניבוי שמבוסס על מידע סטטיסטי מנותח ומפולח.

עבודת SEO מקצועית מפיקה תועלת גם מהבנה בטיפוגרפיה, שימושיות, וכמובן מהיכולת (של המקדם או של מישהו שעובד עבורו) לכתוב טקסטים מעניינים, למשל. תמיד יהיו אנשים שיחפשו סיפוק מהיר ויפנו "לטריקים ושיטות", שלעיתים קרובות תוחלת החיים של הצלחתן היא קצרה מאד. יש גם ענף שלם של טכניקות SEO לא אתיות (black Hat) שמשמשות בעיקר ספאמרים, אבל עסק שחס על נכסיו ועל המוניטין שלו בדרך-כלל יתרחק מהן. בכל אופן, בעסקים שמנוהלים על-ידי מנהלים חכמים הולכים ומפנימים שאין באמת קיצורי דרך ועדיף לעשות את זה נכון.

עתיד ה-SEO

יכולתי להקדיש כאן מאמר או שניים (ולמעשה, סביר להניח שעוד אעשה את זה) לכיווני ההתפתחות של ענף ה-SEO. בפוסט הספציפי הזה כבר קצרה היריעה (וצריך גם לעבוד מתישהו) לכן אסתפק בכמה נקודות מרכזיות:

  • עתיד ה-SEO טמון קודם כל בכיווני ההתפתחות של האלגוריתמים. מי שעוקב אחרי ענף החיפוש יודע מה זה יכלול: יותר משקל לאלגוריתמים סמנטיים, לניטור של דפוסי הגלישה באתר, ובמידה מסויימת גם ל-Social Media Metrics (אבל לא יותר מדי, כי בסופו של דבר לינקים הם לינקים).
  • כבר היום, ויותר מזה בעתיד, המשקל הכולל של קישורים נכנסים בכלל ושל קישורים מסוגים ספציפיים (בהתאם למיקום בדף המקשר, Trust, רלוונטיות, תגיות NoFollow וכו' וכו') נמצא בירידה. זהו תחום שחשוף להרבה מניפולציה ולכן גוגל בודקת "סיגנלים" אחרים, כאלה שלא קשורים ללינקים, כבר שנים. כמעט כל מהלך שנעשה באלגוריתם של גוגל במרוצת השנים היה קשור למתן משקל נמוך יותר לחלק מהלינקים, לעומת נקודת הפתיחה של אלגוריתם PageRank שכללה ספירת לינקים טיפשה.
  • מטרת-העל מאחורי האלגוריתם של גוגל מאז ומתמיד, הייתה להגיע ליכולת ניבוי טובה של מידת שביעות הרצון של הגולש מתוצאה מסויימת. בפיתוח אלגוריתמים של בינה מלאכותית, השאיפה היא להפוך את Googlebot למשהו שיזכיר את "הקורא הסביר". כלומר, להגיע למשהו שיזכיר "הבנה" של טקסטים, בדומה לאופן שבו בני אנוש עושים את זה. עוד חזון למועד שבו הבוט יוכל להבין בדיחה או כתיבה סרקסטית, אבל האתגר של הבחנה בין טקסט של עגנון לבין פוסט בבלוג של פקאצה הוא פחות מורכב ממה שנראה. האלגוריתמים של פרופ' משה קופל מאוניברסיטת בר-אילן עושים את זה כבר שנים.
  • חיפוש אוניברסלי, מותאם אישית, בזמן אמת וכו' – כל אלו מפחידים הרבה יותר את מי שחושב במושגים של איך לעבוד על גוגל, ממי שחושב על פיתוח אמיתי של האתר ושל העסק שלו.

14 תגובות בנושא “מהו, באמת, SEO

  1. אופיר

    בסיס ה-SEO לא יעלם כל עוד יש מנועי חיפוש – לא צריך ללכת רחוק מידי – מנועי חיפוש בניגוד לאינקסים מדרגים דפי אינטרנט – וזה לא משנה איך. כל עוד יש אלגוריתם, מקדם האתרים יכול להכנס באמצע.
    אני חושב שהשינויים במנועי החיפוש יהיו הרבה יותר איטיים ממה שאנחנו חושבים – המנוע הבסיסי של גוגל לא כל כך השתנה בשנים האחרונות.
     

  2. איתי ברנר

    אני חושב שהבעיה היא באמת שלא כולם תופסים את מושג הSEO באותו אופן ורבים מדי רואים רק את התחום הצר של פעילות off page ומיקומים בגוגל. אבל זה לא מפתיע, הרי גם בסקר SEOmoz האחרון רוב המקדמים עצמם עדיין ייחסו לפעילות זו חשיבות מכרעת (!). לעומת זאת, אני רואה יותר ויותר טשטוש (לפחות בשוק העבודה) בין מנהלי אתרים לבין מקדמי אתרים, כיום הדרישה היא כבר להכיר את כל התחומים וההיבטים שקשורים בניהול אתר.

  3. shooky מאת

    אתה צודק כמובן, איתי. אם כי לגבי הסקר של SEOMoz – שים לב לפוסט של ראנד פישקין שפורסם מעט אחריו בו הוא מסביר מדוע החשיבות של Off page עלתה. לדבריו, הסיבה היא שרוב האתרים – בעיקר בתחומים תחרותיים – כבר עשו עבודת On Page יסודית ולכן זה מקום שקשה יותר להתחרות בו. ובכן, זה אולי נכון לארה"ב אבל ממש לא נכון בישראל. יש מקרים שבהם הצלחתי להביא דפים לדירוגים גבוהים בלי אף לינק ישיר, רק משום שהמתחרים לא השקיעו בעבודת On page.

    אני חושב שבוני אתרים ומנהלי אתרים חייבים להבין ב-SEO, לפחות קצת, אפילו אם יש איש SEO בתמונה או מתכוונים לשכור שירותי SEO. הרבה פעמים חוסר הבנה בנושא גורם לעבודה כפולה. אני רואה מגמה חזקה אצל בוני אתרים איתם אני עובד, ללמוד וליישם את העקרונות הבסיסיים. זה בהשוואה למצב לפני שנתיים, למשל, כאשר הוסיפו Keyword Meta וקראו לזה SEO.

  4. יואב

    סליחה על הבורות , אבל איך לומדים את העניין של SEO? לימודים? ואם כן איפה מומלץ?

  5. shooky מאת

    אין על מה להתנצל וזו לא בורות.

    טוענים שהדרך הטובה ביותר ללמוד SEO היא לעבוד בחברת SEO. למרות שאני עצמי לא עשיתי את זה, נדמה לי שיש רגליים לטענה.
    יש קורסים שונים כמו אלה של אורן שץ מ-SEO ישראל ושל ג'קי סוויקיס מ-SEO Simple. אני לא מכיר בוגרים שלהם, אבל שניהם אנשים עם ידע רב והרבה ניסיון.

    ויש רשימת מקורות ללימוד עצמי שריכזתי כאן:
    https://www.shookygalili.com/?p=262

    וסדרת כתבות שמציגה את היסודות, שפרסמתי ב-ynet:
    http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-3720479,00.html

    והחמישייה הזו, כולם מאד מומלצים:
    https://www.shookygalili.com/?p=78

    בסך-הכל העקרונות הבסיסיים של ה-SEO קלים מאד ללימוד. צריך הרבה מאד תרגול וחשוב לעקוב ולהתעדכן ולא מזיק להיות חבר בפורום בנושא. יש כמה, הידוע בהם הוא באתר של K. בזמן האחרון יש פעילות מעניינת גם בפורומים של פאוורפון
    http://www.ippforums.co.il/

    בהצלחה.

  6. פבל ישראלסקי

    פשוט מושלם! תמיד נהנה לקרוא את הפוסטים שלך 🙂
    אני חושב שמלבד כל המגמות שציינת, שעימם אני מסכים אגב, יש עוד כמה דברים שלדעתי עשויים להשתנות\להשתדרג בהקשר לעולם ה-SEO:

    מתן דגש רב ל- clicks stream כאינדיקציה לדירוגים – מהרגע שחיפשנו שאילתה ועד לרגע שנחתנו לדף הסופי יש רצף הקלקות שהגולש מבצע (בין אם הקלקות על לינקים, חיפוש אחר בגוגל או מעבר ישיר דרך הקלדת URL באופן ישיר). המידע הזה קריטי להבנת דרכי החשיבה של הגולש ובכך שיפור תוצאות החיפוש.
    שימוש בסטנדרטים חדשים לצורך בניית data structure איכותי – לאחרונה ניתן לראות כי המגמה של גוגל היא התמקדות ב- Enhanced SERPS  (כל אותם הפיצ'רים שמופיעים בתוצאות החיפוש לצד המראה הסטנדרטי והקלאסי). ישנם הרבה סטנדרטים וטכנולוגיות שעשויים להשפיע על פיצ'רים אלו ולכן גוגל ייתן חשיבות לשימוש בהם כגון: Microformats, HTML5, RDFa, Common Tag ועוד.

  7. עמי

    באמת אחלה פוסט אבל לא נראה לי שזה יעזור תמיד היו "החכמים" שחושבים שאנחנו עובדים על גוגל
    אני חייב לציין שאני שומע על הרבה "מקדמי אתרים " שעובדים גם על גוגל וגם על הלקוח שלהם אולי זה מה שגורם לעיסוק שלנו להישמע לא מי יודע מה ….
    לגבי השאלה איפה לומדים אני למדתי אצל ג'קי סוויקיס מ-SEO Simple ואני יכול להמליץ בחום !!!

  8. מאור קפלנסקי

    פוסט מצוין שסידר לי כמה מחשבות בראש..
    למרות שאני ממתג את עצמי כמשווק ברשתות חברתיות, בהרבה מקרים פונים אליי לקוחות פוטנציאליים שמבקשים "קידום אתרים" – כי זה מה שהם מכירים..
    מבחינתם "קידום אתרים" אומר "אני רוצה להיות מקום ראשון בגוגל בביטוי "הגדלת ניתוחי חזה"". אצל מנתחים פלסטיים ובתחומים אחרים  זה גם עניין של אגו ומיתוג.
    אני מסביר להם שסרטון אחד ביוטיוב שמופץ לקהל יעד יכול לעשות אפקט שיווקי חזק יותר מזה שיהיה כשהאתר שלהם יקודם ממקום 13 למקום 6 תחת ביטוי תחרותי.
    מצד שני, כשאני מסתכל על הנתונים  – כמעט 50 מהטראפיק של הלקוחות שלי מגיע מגוגל. לכן , בהפצות שלנו ברשתות אנחנו שמים דגש חזק מאוד על מנועי החיפוש וגוגל בראשם.
    בכל מקרה, בשורה התחתונה, כמו שכתבת שוקי, מה שחשוב בשיווק האינטרנטי הוא לא המקום בגוגל וגם לא הטראפיק שמגיע לאתר, אלא מה ההחזר על ההשקעה שמתקבל בעקבותיו.

  9. סתיו זילברשטיין

    תמיד טוב לראות שיש מי שמיישר אמרות חסרות שחר כמו ש"אנשים יעזבו את מנועי החיפוש לטובת המלצה מחבר…" בפעם האחרונה שבדקתי בשעון אנחנו נעים קדימה בזמן לא אחורה… 🙂

    בכל מקרה לתשובה קצת יותר רצינית, שיווק במדיה חברתית באשר היא היא אכן תורמת למיתוג והבאת גולשים קטנה , אך כאשר אנחנו מדברים עם פעילות ענפה בחו"ל בה אנחנו ממקדמים נישתית את הפעילויות שלנו בשילוב bookmarking, פורומים בעלי דירוגים חזקים ועוד…

    כאשר עושים זאת לאורך זמן ובדרכים חכמות וטבעיות, התוצאות נותנות השפעה מאוד חזקה מבחינת SEO הרבה יותר מאשר כל שיטת בניית קישורים אחרת. החיסרון של השיטה הוא שהיא יקרה וקשה ליישום. ואינני מדבר כאן על גל החברות החדשות שמציעות פרסום בפייסבוק וטוויטר כי הם הבינו שיש על זה טרנד. אני מדבר על מומחי באזינג אמיתיים שלמען האמת לא מתעסקים בכלל בתוצאות חיפוש בעברית.

    כעת בזמנים של חיפוש בזמן אמת, הבנת גוגל את מחסומי השפה שהולכים ונעלמים להם אט אט, התייחסות למיקום גאוגרפי הרבה יותר ממוקד וחד של מקור הפעילויות ברחבי הרשת ולאן הם מכוונים, יותר מתמיד כחלק מהארסנל של מקדמי אתרים מקצועיים באמת צריכים להימצא יכולות יצירת באזז איכותי (כזה שמתאנדקס בגוגל והקישורים ממנו תורמים לSEO) שמביא טראפיק עם כל פעולה ומחזיק את האתרים של הלקוחות במיקומים יציבים בעיתות של גלים במנועי החיפוש.

  10. פינגבאק: הבלוגרית » ארכיון הבלוג » די. תרדו מהיועצים למדיה חברתית.

  11. אורי זילברשטיין

    הגיע הזמן שמישהו ירים את הכפפה הזו , ויתן למי שצריך בשיניים…  קידום אתרים אורגני היה ויהיה תמיד בגולת הכותרת של קידום אתרים , גם עם השקת גוגל חיפוש בזמן אמת ודירוגים של טוויטר, קידום אתרים אורגני עדיין יעמיד תמיד את האתרים בראש הרשימה בצורה יעילה יסודית ואמיתית ולאורך זמן. מי שחושב אחרת כנראה שלא מבין בתחום או שפשוטמ עוניין הצדיק את השיטות שלו לקידום… לעומת זאת רשתות חברתיות וחיפוש בזמן אמת מעניק לנו הסתכלות מעמיקה על השילוב הטבעי של שיווק נכון באז נכון וקידום אורגני… טבעי שמי שחזק בביטויים תחרותיים ידברו עליו ברשת , טבעי שמי שנמצא ראשון גם יעלה ראשון בגוגל חיפוש בזמן אמת…

  12. פינגבאק: ‏• האם יהיה עדיין צורך ב-SEO בעוד חמש שנים? | אסטרטגיות קידום ותוכן

  13. פינגבאק: האם יהיה עדיין צורך ב-SEO בעוד חמש שנים? « creamdela.com

השאר תגובה