גיוון בטקסט העוגן. מה זה אומר?

אם לאתר שלכם מובילים יותר מדי לינקים שנראים דומים מדי זה לזה, אתם עלולים להיענש. למה זה קורה, מה צריך לעשות, ומדוע השד אינו נורא כל-כך בסופו של דבר.

כשאומרים גיוון בטקסט עוגן (mix of anchor text) הכוונה היא שהטקסט המקשר לדף או לאתר לא חוזר על עצמו אלא משתנה מלינק ללינק.

פיזור טקסט עוגן

פיזור טקסט העוגן באתר שבדוגמא. 17% מהטקסטים המקשרים משתמשים בוריאציות על שם האתר ורק 13% משתמשים בביטוי המדויק גני ילדים.

לדוגמא, אם אני מקדם במרץ אתר עבור הביטוי "גני ילדים" ולא מתבסס על לינקים טבעיים אלא יוצר את כל הלינקים בעצמי, אתם עלולים לבדוק ולגלות שכל הלינקים שיצרתי נראים כך: גני ילדים.

כמובן שפרופיל לינקים טבעי לעולם לא ייראה כך. אנשים שמקשרים לאתר עשויים לעשות זאת במגוון דרכים ולהשתמש כטקסט עוגן בשם האתר (במקרה זה: אינפוגן), בביטויים קשורים ומילים נרדפות שונות (פעוטונים, מעונות, צהרונים, חינוך לגיל הרך), ובצירופים שכוללים את הנ"ל יחד עם שמות תואר שונים והמילים אתר, בלוג, פורטל, אינדקס, פורום וכו' (בהתאם לסוג האתר). למשל: אתר הפעוטונים המקסים אינפוגן.

וכמובן, חלק מהקישורים ישתמשו בטקסט עוגן גנרי (כמו "הקליקו כאן") או ב-URL של דף הבית, ערום מכל טקסט (http://www.infogan.co.il).

השונות של הטקסטים המקשרים – תוכנם, אורכם, שפתם, מיקומם בדף וכו' – יכולה ללמד את גוגל הרבה דברים, אבל היא קודם כל יכולה לתת לו אינדיקציה טובה למידת ה"טבעיות" של פרופיל הקישורים.

במילים אחרות: אם כל הקישורים שלכם (או רוב מכריע) משתמשים באותו טקסט עוגן, זוהי אנומליה וגוגל עלול להסיק ממנה שלאתר שלכם יש הרבה לינקים נכנסים כי קידמתם באגרסיביות ולא כי אתם באמת מציעים בו משהו בעל ערך שגורם לבעלי אתרים אחרים לקשר אליכם.

בפרופיל קישורים טבעי כמעט תמיד יהיו קישורים מתמונות, קישורי nofollow, קישורים לדפים שמבצעים redirect וכו'.

פרופיל "מושלם" מדי עלול לגרום לכך שהאתר שלכם יקבל עונש (Penalty) מגוגל, או סתם לכך שגוגל ייחס ערך נמוך לחלק גדול מהלינקים שהאתר קיבל.

דוגמא קלאסית: האתר של חברת בניית אתרים תורמיקס (שם בדוי) שנפל מהדף הראשון לדף התוצאות העשירי עבור הביטוי העיקרי שלו, אולי משום שמכל הדפים של רוב האתרים שנבנו על-ידי החברה היה קישור קרדיט עם טקסט העוגן "בניית אתרים".

לכאורה, פרקטיקה "לבנה" (whitehat) או לפחות "אפורה" – משהו ש"כולם עושים " – אבל צריך להפנים: נגמרו הימים בהם אפשר היה לעשות את זה. ואגב, הדוגמא אמיתית והיא מהתקופה שקדמה לעדכון "פינגווין".

אז מה עושים?

התשובה הפשוטה לשאלה שב-H3: להשתמש בשיטות קידום אורגניות, לעולם לא לומר לאנשים כיצד לקשר אליכם, ולא להיות "גרידיים".

כמובן שבמציאות זה לא תמיד כל-כך פשוט. יכול להיות שאתם מקדמים אתר שמישהו אחר כבר קידם אותו, ויכול להיות – למרות שנדיר – שאחוז גבוה מהקישורים יהיו דומים מאד זה לזה, בלי שום מניפולציה מכוונת. ישנם הרבה סוגים שונים של אתרי אינטרנט, שעושים כל מיני דברים.

וישנה השאלה המתבקשת: האם ניתן בכלל לבנות לינקים ושזה יהיה "טבעי"? האם תהליך קידום שמעורבים בו בני אדם, יכול בכלל ליצור משהו שייראה לגוגל אקראי?

ובכן, ברור שלא, אבל גם פעולות שיווק וקידום אתיות ולגיטימיות לחלוטין גורמות לעיוותים בפיזור טקסט העוגן. אם, למשל, יצרתם Link bait מוצלח ומיתגתם אותו נכון, אתם עשויים לקבל מספר גדול של לינקים עם ביטוי זהה.

אדרבא: כשהאתר שלכם הוא יחיד במינו או ותיק וסמכותי במיוחד, אנשים עשויים להתחיל לקשר אליו עם ביטוי גנרי שמקושר אליו אסוציאטיבית – כמו שמקשרים מביטוי מדויק לערך הויקיפדיה שלו וכמו שמקשרים משם של אדם לאתר או לבלוג של אותו אדם.

ותחשבו למשל על אתר/בלוג שקיבל מיליוני לינקים מאתרים המשתמשים בערכת עיצוב של בעליו; או על אתר קטן שמפרסם סקופ גדול ומקבל ביום אחד יותר לינקים מכל מה שקיבל עד היום, רובם עם השם שקיבל הסקופ (בסגנון "מסמך הרפז", "אסון הכרמל", "הקלטת הלוהטת" וכו').

בגלל מקרים כאלה, ואחרים, גוגל נאלצת להיות מאד זהירה כשהיא מחלקת עונשים. היא לא יכולה להעלות את הרף גבוה מדי, כי היא תפגע ביותר מדי אתרים לגיטימיים.

ועדיין, כדאי להיזהר.  להשתמש בשיטות קידום אורגניות, לא להיות "גרידיים", ולעולם לא לומר לאנשים כיצד לקשר אליכם.

6 תגובות בנושא “גיוון בטקסט העוגן. מה זה אומר?

  1. איתי ברנר

    מזמן לא היה פה פוסט, ואני שמח לראות שעידכנת.

    אני בדרך כלל משתמש גם בהטיות של מילות המפתח או אפילו מוסיף את המילים שמסביב לקישור. אם נחזור לדוגמה של גן ילדים, אז קישור מטקסט יכול להיות "גני ילדים פרטיים". גם אם אני לא מקדם את הביטוי הזה, הוא עדיין נראה הרבה יותר טבעי.

    מה שמעניין וגיליתי אתמול במקרה, שלמרות שגוגל עצמו  עדיין מתקשה לזהות מילים בעברית עם תוספות בהקשר של המילים המקוריות (לדוגמה, "בית" ו – "הבית"), בפילטרים הפנימיים של אנאליטיקס , זה עובד הרבה יותר טוב. מה שאומר שאם אני מחפש למשל "חנות בגדים", אני אקבל גם "חנות לבגדים". עכשיו רק צריך לחכות שהם יטמיעו את זה באלגוריתם הישראלי והעבודה שלנו תהיה יותר קלה. 

    ואגב – באחד מההסברים על פינגווין, גוגל אמרו ספציפית שמקדמים שהפיצו קישורים בתבניות נפגעו. אני בכלל נזהר לאחרונה בגלל שיש הרבה תבניות עם קודים מוחבאים ושאר צרות. 

  2. shooky מאת

    היי איתי.

    אני לא חושב שלגוגל עדיין יש בעיה לזהות מילים עם תחיליות (והבכל"מ). יש שינוי גדול בהתייחסות שלו אליהן בחודשים האחרונים. מה שכן, הוא עדיין נותן עדיפות לצורות ה"נקיות" (למשל "גני ילדים" על "גני הילדים").

    לגבי קישורים מתבניות – מן הסתם יש הבדל בין קישורי סיידבר, קישורי CSS וקישור יחיד בקרדיט בפוטר. אני עוקב אחרי כמה וכמה אתרים שמתמודדים עם המצב האחרון, חלקם בהצלחה ואחרים נראים כאילו שניזוקו (אבל מעט אם הם בסדר בשאר הדברים). אני חושב שכלל, כשמדובר בקישור פוטר של בונה האתר או יוצר התבנית, יש devaluation אבל לא Penalty.

  3. shooky מאת

    אני חושב שבדרך-כלל מי שגרידי זה הלקוח (כמובן, תלוי איזה לקוח). מקדמים פשוט נלחצים מלקוחות ועושים דברים שהם יודעים שעדיף היה לא לעשות.

  4. דניאל

    אחלה פוסט.

    מאז הפינגווין אני סופר נזהר מלקשר על אותו טקסט עוגן. אם לפני העדכון הייתי משתמש בביטויים שאני רוצה לקדם בערך 80% מהפעמים, היום זה ירד ל25% או אפילו הפחות (הכוונה לביטוי המדויק בלי וריאציות שונות).

    נקודה מעניינת שאני נתקל בה הרבה ואין לי עליה תשובה: נניח ואתר באמת מצליח לקבל קישורים טבעיים כתוצאה מפעולה שגרמה לתגובה ויראלית (נניח אינפוגרפיקה מעניינת) – על פי רוב זה יפורסם בפוסט נפרד, וכל הקישורים ילכו לעמוד הספציפי. האם זה יכול לעזור לקידום הסמכות של האתר עצמו (הדומיין) או שזה רק תורם לעמוד הספציפי? 

  5. shooky מאת

    תודה דניאל.

    ממליץ לך לקרוא את הפוסט הבא שלי "דברים שלמדתי מהספאמרים".

    לגבי השאלה שלך: הכל שאלה של מידה. אם יש לך דף אחד באתר עם לינקים מ-1000 דומיינים וכל שאר האתר חלש, אז הדף הזה יקבל דירוגים גבוהים ותנועה ודפים אחרים כמעט ולא או בכלל לא. לעומת זאת, אם מלבד הדפים ה"מצטיינים" יש לך דפים רבים אחרים עם מספרים משתנים של לינקים, אז תוכל לראות חיזוק הדדי וכל דפי האתר ידורגו טוב ויביאו תנועה.

השאר תגובה