האם גוגל בודקת את דפוסי הגלישה באתר שלכם?

בשאלת ה"איך" אפשר לעסוק הרבה, ואולי עוד נקדיש לה זמן בעתיד. השאלות שמעניינות אותנו בפוסט הזה הן: האם גוגל מחזיקה בנתונים כאלה וכיצד היא יכולה להשתמש בהם. התשובות, בגדול: "כן" ו"בתבונה".

ה-Ranking Factors על-פי SEOMozהאם שימוש בגוגל אנליטיקס משפיע על תוצאות הקידום האורגניות?

בשאלה הזו עוסקים החבר'ה מ-Duran SEO במאמר גוגל אנליטיקס – מספיק עם השטויות, ומספקים מספר דוגמאות משכנעות.

התשובה, אגב, היא "לא" מהדהד, ולמי שמעדיף לסמוך על התשובות הרשמיות של גוגל יש כאלה בסוף המאמר, בצמד סרטונים של מאט כץ.

לטעמי, הטענה כבדת המשקל ביותר במאמר היא שגוגל פשוט לא יכולה להרשות לעצמה להשתמש בנתוני אנליטיקס באלגוריתם של מנוע החיפוש, משפטית וציבורית. זה סוג של פגיעה בפרטיות שלא יכול שלא לדלוף ונזקיו הפוטנציאליים עולים על כל תועלת.

בכל אופן, נדמה לי שאי אפשר להימנע מהשאלה הכללית יותר: האם האלגוריתם של גוגל משקלל נתונים על דפוסי הגלישה באתר שלכם?

כן, לגוגל יש את הנתונים

רוב מקדמי האתרים הוותיקים מסכימים שהתשובה חיובית, והויכוחים העיקריים הם בשאלות איך ועד כמה. למשל, בפרויקט ה-Ranking Factors של SEOMoz קוראים לזה "Traffic and Click-Through Data", מינוח דיפלומטי ולא מאד מחייב, שיכול להתייחס למה שקורה ב-SERPs בלבד או להרבה יותר מזה.

דעתי האישית היא שגוגל לא יכולה להרשות לעצמה לא לשקלל נתונים על התנועה ודפוסי הגלישה, והיא לא צריכה לשם כך את נתוני האנליטיקס שלכם. אם תסתכלו, למשל, על הסטטיסטיקות שמציג ה-Ad Planner, תראו שגוגל מרשה לעצמה לנחש לא רק כמה גולשים מגיעים לאתר שלכם, אלא שהיא "יודעת" גם את מספר הגולשים הייחודיים, הדפים הנצפים וזמן השהייה.

הנתונים של Ad Planner, יש לומר, לא הכי מדויקים – בעיקר לא כשמדובר באתרים קטנים עד בינוניים. אמנם סביר להניח שגוגל לא מראה את כל הקלפים שלה, ושומרת לעצמה את הנתונים האיכותיים ביותר ואלה שיראו הכי רע בשירות מסחרי. ועדיין, השירות הזה ושירותים אחרים של גוגל משאירים תמיד את התחושה שלגוגל עצמה אין נתונים מדויקים באמת כמעט על שום דבר.

שימוש נבון במידע על דפוסי גלישה

מבחינה אלגוריתמית זה לא באמת משנה, אגב. באלגוריתם שכולל 200 סיגנלים לפחות, קל מאד לרסן אנומליות נקודתיות. כלומר, גם אם הנתונים של גוגל הם לא נכונים או לא מדויקים, בגלל המגבלות שלה או המניפולציות של בעל האתר, יש מספיק סיגנלים שיאזנו את התמונה.

אבל מעבר לזה – גוגל לא צריכה נתונים מדוייקים מדי כדי להבין מה קורה. למשל, שיפור של 2% ב-Bounce Rate שלכם הוא משהו שגם לו גוגל הייתה מחזיקה נתונים מדויקים לגביו ספק אם היה משפיע על מיקומי האתר שלכם. מה שמעניין יותר הם שינויי מגמה מובהקים בנתונים. לדוגמא, אם ה-Bounce שלכם יזנק פתאום מ-25% ל-100%, זה דווקא נתון מאד מעניין (שאומר, מן הסתם, שהאתר שלכם נפל, הושחת או נגוע ב-malware).

אפשרות אחרת היא להשתמש בנתונים אך ורק לסיגנלים שליליים. לדוגמא, אם מובילים לאתר שלכם הרבה לינקים חדשים אבל הוא אינו מקבל תנועת Referrals ונתוני ה-Bounce שלו גבוהים מאד, זה יותר מרמז לכך שהלינקים שקיבלתם הם לא באמת "המלצות". נדמה לי שסוג כזה של נתונים הוא מהדברים שגם מנועי חיפוש וגם מקדמי אתרים פשוט לא יכולים להתעלם ממנו.

איך נאספים הנתונים האלה על-ידי גוגל? ומה אתם צריכים לעשות בקשר אליהם? בזה נעסוק בפוסטים אחרים.

לקריאה נוספת, בינתיים:
מה גוגל יודעת על התנהגות גולשים, מאמר של סתיו זילברשטיין באתר של דוראן SEO.

3 תגובות בנושא “האם גוגל בודקת את דפוסי הגלישה באתר שלכם?

  1. סתיו זילברשטיין

    היי שוקי,
    חשוב עוד לציין כי ישנם אזכורים שונים למדידות כאלו ואחרות באמצעות הtoolbar של גוגל, חלקם מוצהרים הגלוי ע"י גוגל בפטנט החדש הוציאו לבדיקת איכות של קישורים על פי התנהגות הגולש הלוחץ עליהם , כאשר הלחיצה עצמה מנוטרת באמצעות הgoogle toolbar.
    במאמר שכתבתי על גוגל אנליטיקס – מספיק עם השטויות, בכוונה לא הזכרתי גורמים אחרים שגוגל כן יכולה בעזרתם להוסיף סיגנלים נוספים למדידת האיכות, כי היה חשוב להבהיר נקודה אחת בצורה חדש וברורה,
    אין קשר בין אנאליטיקס לתוצאות האורגניות. האם גוגל מנסה למדוד את המידע הז בדרכים אחרות ? בוודאי שכן. עד כמה הם מצליחים לעשות זאת בפועל ? איש אינו יודע.
    האם מהנסיון שלנו ושל רבים אחרים בקידום אתרים ניתן לומר שאלו הגורמים כבדי המשקל בקידום אתרים, למיטב ידיעתנו ונסיוננו ממש לא.
    ואגב לגבי החשדות של נפילת האתר, גוגל לא תצטרך את אנליטיקס בשביל זה, יש לה את כלי מנהל אתרים שבצורה מושלמת מזהה נפילות של האתרים מהאוויר ו"מתגמלת" את המזניחים בהתאם 🙂
     
    בכל מקרה פוסט נהדר !

  2. shooky מאת

    קשה לקרוא לזה "כבד משקל" אבל כבר ראיתי מקרים. אני באמת חושב שהכיוון של סיגנלים שליליים שווה תשומת לב. בכל אופן, כל הדיון על דפוסי גלישה מחזיר אותנו למשבצת הראשונה והכי חשובה: חווית גלישה. אם היא טובה אז ממילא כל הנתונים שהזכרנו טובים ואם יש נתוני Bounce גבוהים או PPV נמוך וכו', בחלק גדול מהמקרים זה פשוט אומר שהאתר שלך גרוע או מחמיץ את קהל היעד שלו (למשל, בגלל מחקר מילים גרוע).

  3. יבגני

    לאתרים שמכניסים פרסומות AdSense לתוך הדפים פשוט לא הגיוני שגוגל לא "בודקת" את אותם דפים ויודעת בפרוטרוט על כל גולש שנכנס/יוצא/מגלגל/וכו' באותו דף עם הפרסומת (אחת או יותר).
     

השאר תגובה