טקסטים בפיסוק רחב: סימני פיסוק ו-SEO

בדיוק נשאלתי היום בפעם השלישית על נושא שממילא רציתי לכתוב עליו: ההשפעה של סימני פיסוק על קידום אתר בתוצאות החיפוש האורגניות. אז מה, האם אכפת לגוגל איפה אתם תוקעים את הפסיק?

במחשבה ראשונה, מקדמי אתרים רבים ייטו להגיב בשלילה: לא, השימוש בסימני פיסוק לא משפיע על הדירוג בתוצאות החיפוש. אדרבא: ברוב המקרים סימני הפיסוק פשוט שקופים מבחינת גוגל; לפחות כשמדובר בנקודות, פסיקים ומקפים (או למעשה: מקוים) בין מילות מפתח ובתוך ביטויים, נראה ש-Google פשוט מתעלם מהם.

במחשבה שנייה, כל מקדם אתרים רציני אמור לענות לכם את התשובה הזו: פיסוק נכון של טקסט משפיע על הקריאות שלו; לכן, ברור שחשוב לפסק נכון וברור שתהיה השפעה על התנועה שתקבלו.

תשובה מדוייקת ומפורטת יותר צריכה להתייחס לשני מישורים:

  • השפעת הפיסוק על התנהגות הגולש המבקר באתר.
  • היכולת שיש או אין Google לזהות פיסוק טוב, כמו שהוא מזהה תוכן איכותי.

אם פיסוק נכון של טקסט הופך אותו נוח ונעים יותר לקריאה, אפשר לנחש שזה ישפיע על פרמטרים ש-Google יודע לבדוק, כמו זמן שהיה (Time on Site), שיעור נטישה (Bounce Rate), וכו'. באופן כללי יותר, אם פרמטרים איכותיים שונים באמת משפיעים על התנהגות הגולשים במובן הרחב שלה, אז עלינו להניח שפיסוק גרוע עלול לגרום לזה שנקבל פחות לינקים טבעיים.

אבל מעבר לזה – וכאן נכנס המישור השני – קל מדי ומתבקש מדי ש-Google יבדוק את סימני הפיסוק, מכדי שהוא לא יעשה את זה. גם אפשר לנחש אילו פרמטרים נבדקים, למשל שכיחות, גיוון ושונות, מיקום של סימני שונים ביחס לטקסט וזה ביחס לזה.

שכיחות גבוהה או נמוכה מדי של סימני פיסוק, יכולה לומר הרבה על המקצב של הטקסט. משפטים קצרים מאד (הרבה נקודות), ארוכים (מדי מעט נקודות) או מורכבים (הרבה פסיקים), עלולים להפוך טקסט להרבה פחות מהנה לקריאה. אורך קבוע של משפטים (מרחק קבוע של תווים בין נקודות) יוצר תחושה מונוטונית ומעייפת.

מידת הגיוון והשונות בסימנים, היא לעיתים קרובות אינדיקציה טובה ל"רמת העסיסיות" של הטקסט ולמיומנות של הכותב. אורך משתנה של משפטים כמו גם השימוש בכל סימני הפיסוק, במידה ובמיקום נכון, הם מהמאפיינים של המובהקים של טקסטים איכותיים. כמובן, אי אפשר להפריד מטיפוגרפיה ומסמנטיקה, ואחד לא בא על חשבון השני. אבל אם תשאלו אותי האם סימני פיסוק משפיעים, אז התשובה שלי היא: כן.

7 תגובות בנושא “טקסטים בפיסוק רחב: סימני פיסוק ו-SEO

  1. איתי ברנר

    נושא מאוד מעניין, אבל המצב בעברית קצת שונה מאשר באנגלית בה קל יותר לכתוב משפטים ארוכים.
    בעברית יש גם את העניין של אותיות חיבור שעלולות להפריע לזיהוי של מילים מסוימות שנכתבות בלי תוספות.

    למעשה עשיתי ניסוי קטן בלי כוונה: הוספתי מילת מפתח נוספת עם ו החיבור והדירוג של כמה עמודים ירד לשאילתות שכללו רק את הביטוי ללא התוספת החדשה. הניחוש שלי הוא שהאלגוריתם הבין שהכוונה שהדף מתייחס לנושא יותר רחב ולכן הוא פחות רלוונטי לשאילתא הספציפית שהוקשה.

  2. אופיר

    אני ממש לא מסכים עם ניתוח הבעיה – על כל דבר אפשר להגיש שהוא משפיע על הגולש ובכך, בעקיפין, על גוגל.
    גם הצבע של הכותרות משפיע על הגולש אבל מכאן להגיד שזה משפיע על הקידום – הדרך ארוכה.
    נכון שזה הגיוני שגוגל יודע ו/או יכול לנתח טקסט איכותי – אבל זו השערה בלבד. אולי גוגל יודע לנתח את סימני הפיסוק ואולי לא – ללא ניסוי מתאים לא ניתן לדעת (וכנאה גם עם ניסוי כי כנראה ההשפעה של זה כל כך שולית שלא ניתן יהיה להגיע למסקנה).
     

  3. shooky מאת

    צבע הכותרת הוא חלק מהעיצוב, וכן – גם עיצוב של אתר אינטרנט הוא דבר חשוב. אבל אתה צודק – על כל דבר אפשר לומר שהוא משפיע על הגולש ולכן משפיע בעקיפין גם על גוגל. זו בדיוק הדרך שבה כדאי להסתכל על דברים.

  4. shooky מאת

    איתי – בסוג הזה של "ניסויים" יש כל-כך הרבה משתנים מתערבים שאי אפשר להסיק שום דבר. בכל אופן, יש התחלה של שינוי ביחס של גוגל לבכל"מ וזה דבר שכדאי לעקוב אחריו.

  5. גבי

    אהלן.

    כרגיל, סבבה לקרוא את הפוסטים שלך.

    לענין- סימני הפיסוק ממש מאוד משנים. לדוגמא כותרת של מאמר כזה: "צביעת קירות עם צבעי חוץ תוצרת אירופה".  תקבל משמעות שונה לגמרי מבחינת קידום אתרים ומילות חיפוש נכונות, כאשר היא תיכתב כך:
    "צביעת קירות – עם צבעי חוץ תוצרת אירופה". גוגל יקדם אותך תחת "צביעת קירות" משום שהוא יבין שזה נושא המאמר. ללא המקף, הוא לא יכול להבין את זה בכלל.

    קפיש ?..

    שבוע טוב.

  6. יואב

    כיף לקרוא את הטקסטים שלך, אתה כותב בצורה מהנה ומעניינת.
    (אותך גוגל יכול לזהות לפי "טיפוגרפיה")

  7. פינגבאק: מה היה Google אומר על מסמך גלנט « creamdela.com

השאר תגובה