מה מקדם אתרים ב-2009, חלק ב'

בפוסט מה מקדם אתרים באמת (חלק א'), דיברנו על המציאות המשתנה של עולם הקידום. בעיקרו של דבר, על שינויים אלגוריתמיים שכופים גם שינויים במתודולוגיה, שאפשר לסכם אותם בכמה עקרונות מרכזיים (מי שמעדיף פרקטיקה על התיאוריה, יכול לדלג):

(לאלו מכם שעושים את צעדיהם הראשונים, וחלק מהמושגים לא מוכרים להם, אני מציע להדפיס, למרקר ולשמור. בפוסטים עתידיים אגע בכל אחד מהביטויים הלא-מובנים מהפוסט הנוכחי, ואז תוכלו לקרוא מחדש ולהבין טוב יותר.)

  • איכות ולא כמות. החשיבות של ספירת הלינקים (Link count) הולכת ויורדת, ויש הרבה יותר חשיבות לשאלה מי מקשר אליכם ובאיזה אופן – זה כבר ידוע לכולם. אבל ההעדפה לאיכות על-פני כמות באה לידי ביטוי גם באופן שבו Google מתייחס לתוכן ולנתוני האמת שיש בידיו על דפוסי הגלישה באתר, למשל. הדרך הכי טובה לשכנע את Google ש"יש לכם את זה" היא שבאמת יהיה.
    טיפ:
    כדי להצליח, התוכן שלכם צריך לעמוד בסטנדרטים עיתונאיים או אקדמיים, או להציע בידור טוב. בטווח הקצר הוא יצליח כ-Link Baiting ובטווח הארוך בגלל שתהפכו למקור סמכותי.
  • הלינקים בירידה, התוכן בעלייה. מכיוון שהקישורים הנכנסים הם אחד המרכיבים הכי חשופים למניפולציה, ועל רקע ההישגים של גוגל בתחום האלגוריתמים הסמנטיים, גדלה והולכת החשיבות של גורמי On-page. אלא שהפעם לא מדובר רק במרכיבים שקשורים לטיפוגרפיה או שכיחות מילים, אלא ל"רלוונטיות סמנטית". אפשר לומר ש-Google יודע לקבוע האם הטקסט "כתוב בשפה הנכונה".
    טיפ: עדיף לכתוב על דברים שאתם מבינים בהם ולהשתמש במונחים הנכונים (אפשר להוסיף את העגה הלא-מקצועית בסוגריים, או להפך).
  • התחזקות הזנב הארוך. גוגל משתדלת ליישר קו עם מגמת הגידול המתמשכת באורך הממוצע של שאילתת חיפוש (כיום כ-2.5 מילים). הפרשנות המקובלת למספרים היבשים היא שדפוסי החיפוש הופכים מורכבים ומתוחכמים יותר, מושכלים וממוקדי מטרה. חיפושים ארוכים יותר הם חיפושים ממוקדים יותר, וכדי לשמור על רמת הרלוונטיות חשוב לא רק ש-Google יאנדקס יותר דפים, אלא גם שיידע "לשלוף" אותם במקום ובזמן המתאימים. הוא משתפר בזה כל הזמן.
    טיפ: ארכיטקטורת דפים שטוחה עדיין מועילה, אבל מפת XML חוסכת לגוגל הרבה תקשורת וזמן CPU.
  • מדדי איכות טכנית בעלייה. ישנה חשיבות גדלה והולכת גם לאיכות הטכנית של האתר. שימוש נכון ב-XML Sitemap, Robots.txt, ניהול נכון של דפי שגיאה, ומעל לכל – זמינות וביצועים – הם גורמים שמשקלם הולך וגדל. עמידה בתקנים ותקינות טכנית של קוד הדפים, כלפיהם גוגל מפגין עדיין סובלנות יחסית, עשויים להיות הבאים בתור.
    טיפ: טפח ממה שיש ל-Google לומר על האתר שלכם, תוכלו לראות ב-Webmaster Tools.

מקדמים טבעיים: מה הסוד?

בפוסט הקודם הזכרתי את יואב ושרון, שני חברים שהם בלוגרים מוערכים שהבלוגים שלהם מדורגים יפה מאד ב-Google בלי שעשו קידום מסוג כלשהו. הם לא היחידים כמובן, אבל הם בהחלט משתייכים לקבוצה קטנה מאד. מכיוון שאני מכיר היטב גם אותם, גם את הבלוגים שלהם וגם רבים מקוראיהם, אני חושב שאני יכול להסביר מדוע הם "מצליחים ב-Google" (במובן של מיקומי SERPs) ובזה לתת תשובה חלקית אולי לשאלה שהצגתי בפוסט הקודם: מה מקדם אתרים בפועל?

שימו לב ששני הנ"ל שונים מאד זה מזה. יואב הוא כותב חד ומתודי והתכנים בעוד בלוג תל-אביבי מתמקדים בתחום המומחיות שלו (ערים בכלל ותל-אביב בפרט). שרון עוסקת בדברים קטנים, בדיוק כמו שם הבלוג. הכתיבה שלה דעתנית לא פחות אבל אישית יותר ולא מוגבלת לתחום אחד, רחב ככל שיהיה.

מה בכל זאת משותף לשניהם? שניהם רצים על וורדפרס, וזה אף פעם לא מזיק. שניהם פעילים ברשת כבר כמה שנים, מקשרים ומקושרים בנדיבות, ומעורים היטב בקהילת בלוגרים גדולה שפעילותה לא מוגבלת לאינטרנט בלבד.

(כהערת אגב אפשר לציין שהבלוג של יואב מתארח בבלוגלי, פלטפורמת בלוגים פתוחה שהשימוש בה לא דורש ידע טכני. הבלוג של שרון הוא בלוג עצמאי מבוסס וורדפרס, ושרון עצמה היא מהדמויות הבולטות בקהיליית הוורדפרס המקומית).

אבל לפני הכל, אולי: שניהם כותבים טוב, מעניינים, מספקים מידע שימושי ולא חוששים להביע את דעתם. שניהם מעלים, לעיתים לא נדירות, תכנים ייחודיים שקשה או אי אפשר למצוא כמותם ברשת. מה שנקרא, בפשטות: תוכן איכותי.

בטווח הקצר והבינוני, תוכן טוב מושך לינקים איכותיים. בטווח הבינוני והארוך, תוכן טוב לכשעצמו הוא משהו ש-Google לומד לזהות ולשקלל במידה גדלה והולכת. אתרים כמו של שרון ויואב מוכיחים לדעתי, כבר היום, שההשקעה הכי משתלמת והכי מקדמת, היא בתוכן איכותי. הוא מקדם אתרים ויקדם אותם בעתיד, יותר מכל דבר אחר.

10 תגובות בנושא “מה מקדם אתרים ב-2009, חלק ב'

  1. זיגמונד

    חייב להודות שלא הייתי מודע לחשיבותם הגוברת של שתי הנקודות האחרונות; בקשר לבלוגים המבוססים על וורדפרס: האם אתה ממליץ להתשמש בפלאגין של SiteMap למרות שהוא נכתב לבלוגים באנגלית?
    בברכה,
    זיגמונד

  2. shooky מאת

    יש כמה פלאגינים שעובדים מצויין, אבל המומחה לוורדפרס הוא אחי טל talgalili AT Gmail.

    אגב, יש כל מיני פתרונות שבהם גוגל תומכת היום, כולל להעלות פשוט קובץ טקסט עם רשימת URL-ים ולהתבסס על ערוץ רסס (פיצ'ר שבינתיים לא ממש עובד, אבל שווה לעקוב ב-GWT).

    באופן כללי יותר – גוגל טורחים להציג בוובמסטר טולס מידע על ביצועי האתר, על קצב הזחילה, ועל נפח הקבצים שהם הורידו מהאתר בכל נקודת זמן. הקשר בין הנתונים הוא מאד ברור – גוגל, כמו הגולשים, אוהב אתרים שקל לגלוש בהם, רק שבשונה מהגולש הוא רוצה להכיר את כל הדפים של האתר ובמינימום בזבוז של משאבים. מפת XML היא בדיוק מה שמשלים את התמונה.

  3. פינגבאק: SEO לבלוגים – עצות וכלים להתאמה מיטבית | בלתי נקרא | unread.me

  4. אסף

    זמני השהייה כמו כן ה Bounce Rate משתנים בהתאם לסוג האתר. אתרי בלוגים בדר"כ נוטים לקבל BR גבוה מכיוון שאנשים קוראים פוסט אחד (מתוך RSS או לינק חיצוני) בדר"כ. באתרים עם פורומים או אתרים מסחריים יש נטייה ל BR נמוך יותר. הייתי רוצה להאמין שהאלגוריתמים של גוגל יודעים לבצע את ההפרדה הזו ברמה מסויימת למשל על סמך פלטפורמת האתר שנבחרה (WordPress למשל) וקצב עדכון התכנים. מדד ה BR משתלב כמובן עם מדדים אחרים נוספים ואינו יכול לעמוד בפני עצמו.
    תוכן. תוכן איכותי מעניין וטוב הוא כזה שנכתב מהקרביים של החברה, ואף אחד חוץ מהם לא יכול לעשות זאת טוב יותר. וכל השאר הם כל השאר.
    לינקים – כל יומיים הרוח נושבת לכיוון אחר. כן חשוב לא חשוב, חשובה הכמות, חשובה האיכות וכו'. בסופו של דבר – לינק זה אחד מאבני היסוד של האינטנרט ולא סתם היה אחד המדדים הרשמיים של גוגל לקידום לפני מליון שנה. כאשר הגולם קם על יוצרו גוגל ניסו להפוך את המדידה למתוחכמת יותר ויותר, אבל מה שמעולם לא עשו ומעולם לא יעשו – הוא לבטל את המדד הזה לגמרי. לינקים עובדים ויעבדו תמיד. אין להפסיק לעולם בפעילות לבניית לינקים איכותיים יותר ופחות. (כל הפסקה הזו מוחרגת בתנאי לינקים מאתרי ספאם וכו')
    דפוסי חיפוש – עוד גולם שקם על יוצרו. גוגל בראו שפה. אני רואה כל כך הרבה אנשים מחפשים היום מחרוזות חיפוש כאלו: "shoes bad smell solution". מאיפה העלגות? כי רק ככה תקבלו תוצאות טובות בגוגל וגוגל מחנך אותנו מבלי שנרגיש לחפש בגוגלית. דפוסי החיפוש אכן השתנו אבל לכיוון הלא נכון. אנחנו הפכנו למחפשים סמנטיים במקום שמנועי החיפוש יעשו זאת. יום אחד אני אכתוב על זה פוסט בן 5000 מילים וכדי למצוא אותו תצטרכו לחפש -"דפוסי חיפוש גוגל מאמר". (דירבלק מי שגונב את הרעיון הזה).
    אחרון – קידום טבעי הוא בעל הסיפוק הטוב ביותר כי אתה רואה שלא משנה כמה ספרי SEO מוכרים בשוק, בסוף ישנה אמת אחת. קידום טבעי בזנב הארוך נתן לי את הלקוחות הכי טובים שלי. בחינם. עכשיו לך תסביר את זה ללקוחות שלך.

  5. shooky מאת

    אסף – זה ברור שאי אפשר בלי לינקים בכלל, אבל המשקל של הלינקים הולך ופוחת ויש היגיון רב בזה שעם הזמן הוא יהפוך משני לפרמטרים אחרים.

    גוגל אומרים כבר שלוש שנים שיש להם כ-200 "סיגנלים", ואפשר לנחש שהמספר כבר קצת יותר גדול. כמה לדעתך קשורים ללינקים? יש לך PageRank ,TrustRank, בטח כל מיני סיגנלים שקשורים ללינקים מ-Social Media וכו', אבל כמה זה מתוך ה-200?

    הלינקים הם עדיין המדד הכי טוב שיש לגוגל על פופולריות, אבל לא לא מדד טוב מספיק – אחרת לא היו 200 סיגנלים. מדדים אחרים הם כנראה איכותיים יותר רק שהאלגוריתמים עוד לא מפותחים מספיק כדי לעשות בהם שימוש אופטימלי.

    לדוגמא: גם אם לינקים הם "הצבעות", הרי אלו הצבעות של מעט אנשים – וזה בלי שהבאנו בחשבון את המניפולציות שעושים מקדמים. ומצד שני, מהם נתונים על דפוסי הגלישה אם לא סוג של "הצבעה"? האם לא תאמר על Bounce גבוה שהוא סימן לכך שהגולשים "מצביעים ברגליים"?

    בכל אופן, צריך להניח שכבר היום יש לגוגל כלים לזהות ו"להציף" תוכן ייחודי גם אם הוא לא קיבל הרבה לינקים. אני חושב שיש לגוגל את היכולות והיא כבר משתמשת בהן בהיקף מוגבל, ומתוך זהירות עושה את השינויים לאט לאט.

  6. אסף

    כרגיל, כולנו רק מנחשים ותוהים אבל לא באמת יודעים. האם כל 200 הסיגנלים שונים במובהקות? או אולי 10 מהם הם וריאציות של לינקים? לאלוהים פתרונים.(ולמט כץ).

    יתרה מכך, Bounce  גבוה הוא לא מדד להצבעות ברגליים באופן מובהק. הסתכל באנליטקיס שלך ובדוק את ה BR של המבקרים הקבועים תראה בוודאות שהוא גבוה יותר ממבקרים חדשים. מבקר וותיק באתר לא נכנס לעמוד "צרו קשר" או לאפיון המוצרים והשירותים שלך ומעט מהם בכלל קורא פוסטים ישנים אם בכלל.  אם כבר,  גוגל מסתכל ב BR של המבקרים החדשים, ומכיוון שגם נתון זה לא מתיימר להיות מדוייק, מה זה אומר? לדעתי BR זה סיגנל חלש שחייב להיות מאופיין בהתאם לסוג האתר וסוגי המבקרים. אז אם לקוראים הקבועים שלך יש BR גבוה, זה אומר עלייך משהו רע, או סתם שאתה קמצן ולא מחביא אייפונים ברחבי האתר?

    BR נמוך יכול להיות מתוקף מול כמות המנויים בפידברנר(ששייך לגוגל איזו הפתעה..) למשל.
    כמה פוסטים נקראים משם והאם אנשים נכנסים לאתר (כי הצגת רק  5 שורות) או שקוראים הכל מבלי להכנס? האם קריאה ב RSS מבלי להכנס לאתר נחשבת ביקור? מי יודע?

  7. shooky מאת

    מסכים לגמרי עם כל מה שאתה אומר. אבל אני גם חושב שדו"ח ה-Benchmark של אנליטיקס מראה את המקום שבו גוגל הייתה לפני כמה שנים, והיום היא במקום אחר.

    לדוגמא: אלגוריתמית וטכנית, קל מאד לזהות שאתר מסויים הוא בלוג ולכן להחשיב את הלינקים בסיידבר שלו יותר ואת ה-BR פחות. קל מאד גם להעניק משקל שונה לתנועה חדשה ותנועה חוזרת, להעניק "ציוני אמינות" למשתמשי FeedBurner ו-Google Reader שונים, ובאופן כללי להרכיב משוואה שיש בה משתנים רבים שהמשקל של כל אחד מהם קטן.

    כשאתה בודק הרבה פרמטרים אז גם קל מאד לזהות אנומליות. למשל, אם אתר חדש מקבל כמות גדולה של לינקים מרשתות חברתיות אבל לא מוזכר כלל בהודעות Gmail, זה מעורר חשד. בדיוק כשם שזה לא סביר שכל הלינקים לאתר מסויים יהיו עם אותו Anchor או מאזור קבוע בדף.

    אני בטוח שבגוגל כבר יודעים היום לתת לנו את מה שנראה בתוצאות החיפוש רק בעוד 3-4 שנים. בשורה התחתונה, צריך גם להביא בחשבון שזה שאלגוריתם מוכיח את עצמו לא אומר שקל ליישם אותו בצורה יעילה בקוד, כך שיש פיתוחים מסויימים שפשוט מחכים לחומרה המתאימה.

  8. מורן

    אין ספק שתוכן טוב מושך לינקים בתיאוריה אך, לצערי אני נתקלת יותר ויותר בעובדה, שתוכן טוב מושך מעתקנים של התוכן המחליטים לאמץ את התוכן לחיקם.

  9. גבי

    זה נושא אחר לגמרי, אבל מעתיקנים זו מחלת הנפש של רשת האינטרנט. אפילו גופים גדולים כגון ******* ואפילו *******, עם אתר ******* שכנראה שייך לו, התחילו לאחרונה להעתיק ממני תכנים ולשכתב מאמרים שלי בצורה כל כך חובבנית שרק השם שלי חסר בתוכן.  אל מקדמי אתרים קטנים ובעלי אתרים מוזרים- כבר מזמן "התרגלתי".

    בנושא קישורים לעומת תוכן, אני חייב לציין שחשיבות הקישורים היא קטנה עד אפסית, כל עוד לא מדובר על קישור מאתר חריג שבאמת שווה משהו. מקדמי אתרים רצים כמו עכברים לפתוח כאילו-אתרים ולקשר מהם לאתר אותו הם מקדמים. קישורים מבלוגים, קישורים מאתרים של לקוחות אחרים- ומה לא. מחלת נפש של ממש.

    בסופו של דבר הענין הוא כזה:

    תפקידו של גוגל למצוא את האתר שבו יש תוכן טוב שאותו הגולש מחפש. הדגש הוא על זה שזה תפקידו של גוגל. זה לא התפקיד שלי, למשל. אז שגוגל ישבור את הראש איך למצוא את התוכן הטוב וישאיר לי את עבודת כתיבת התוכן.   ככה זה באמת צריך להיות ועל זה גוגל צריך להתרכז, במקום לנסות וללמד אותנו איך לדבר בגוגלית.

    מנסיון שלי- גוגל כבר לא מחזיק מקישורים, אלא מתרכז ברלוונטיות המבנית של האתר. אני מכיר אתרים שנמצאים גבוה מאוד מבלי קישורים בכלל. וחלק מהענין של הרלוונטיות הוא גם לתת קישורים לאתרים בנישה. בלי לפ-ח-ד כלל.

    כשאני מסתכל מסביב על אתרים מתחרים הדבר הכי בולט שאני רואה הוא שכולם מנסים לעבוד על גוגל ושלאף אחד אין באמת תוכן שווה ומקורי. הטרוף חוגג.

    כל שניה שאני מבזבז בלמצוא אתרים שיתנו לי קישורים- היא מבחינתי בזבוז זמן כמעט מוחלט, אלא אם כן מדובר על קישור מאתר מאוד סמכותי, וגם אז אני ברוב המקרים מעדיף לדחוף את המאמר אצלי באתר- ולא אצלו. כי לכתוב מאמר טוב לוקח שבוע ימים. (למעתיק זה לוקח 30 דקות).

    באזשהו מקום אתה חייב לקחת החלטה: לבנות אתר רק עבור המבקר, כמו שצריך, או לבנות אותו עבור גוגל ?
    או : לחיות כמו בן אדם, או כמו מטורף ?   החלטתי ללכת על האופציה הראשונה. לא מוכן לחיות כמו פסיכי כי כשאני מסתכל על "מה אתה בעצם עושה בחיים ? " התשובה היא "חארטה" כשבוחרים באופציה הגוגלית.

  10. shooky מאת

    היי גבי.

    ראשית – סליחה שמחקתי את השמות מהתגובה שלך. העלית האשמות שאני לא יכול לבדוק ולדעתי גם יש לך טעות בעניין מה שייך למי וכו'. אשמח לשתף אותך במה שידוע לי אבל באימייל, לא בפומבי.

    שנית – מה שאתה אומר הוא כמעט נכון. זאת אומרת, ברור שמעט לינקים איכותיים והרבה תוכן טוב זו נוסחא מנצחת, אבל אל תסיק מזה שללינקים אין חשיבות. גם אתר "איטומן" מדורג גבוה לא רק בגלל שיש בו הרבה תוכן איכותי. אין לו הרבה לינקים אבל מה שיש בסך-הכל נראה איכותי ואמין, וגם גוגל רואה את זה.

    הנחת העבודה צריכה להיות שגוגל כבר יודע לבצע ניתוחים סמנטיים די מורכבים, אבל לינקים עדיין אומרים לו הרבה. אתרים טובים מקבלים עם הזמן הרבה לינקים טבעיים, ואם לא מקשרים לאתר זה בדרך-כלל אומר שאין למה.

השאר תגובה